Zorgcoördinator en extra onderwijsbehoeften

Zorgcoördinator
De zorgcoördinator houdt zich bezig met de coördinatie van de zorg op en rond het IKC. Nadat de kinderen getoetst zijn worden de resultaten met de leerkrachten besproken. De kinderen worden in het groepsplan ingedeeld in een niveau-groep; basis, intensief of gevorderd. Een kind dat niet in één van deze groepen past, kan een eigen leerlijn krijgen voor één of meerdere vakken. Dit wordt altijd in overleg met de ouders gedaan. Maken we ons zorgen om de ontwikkeling van uw kind dan wordt dit met u besproken. We zoeken dan in eerste instantie binnen ons IKC naar een oplossing. Mocht dit niet genoeg zijn, dan is het mogelijk uw kind in het ondersteuningsteam te bespreken. Daarna kan er hulp van buiten het IKC worden ingezet. Zo zoeken we met elkaar naar de beste ondersteuning voor uw kind.

Kinderen met extra onderwijsbehoeften
Ons IKC heeft als taak voor ieder kind een zoveel mogelijk afgestemd onderwijsaanbod te realiseren. Er zijn ook kinderen die meer nodig hebben dan het IKC standaard biedt. Het is dan van groot belang dat het IKC weet wat er nodig is, zodat ze samen met u kan kijken of wij deze zorg kunnen bieden.

De Wet op het primair onderwijs (WPO) stelt dat aanmelding van kinderen voor toelating op een school kan plaatsvinden vanaf de dag waarop het kind de leeftijd van 3 jaar bereikt.

Ouders bepalen zelf bij welke school ze hun kind aanmelden. Wanneer zij hun kind moeten aanmelden, is deels afhankelijk van de aanmeldingsprocedure van de school. Het kind moet wel minimaal 10 weken voor de gewenste inschrijfdatum schriftelijk aangemeld worden. De school heeft op basis van de wet namelijk 6 weken om een passende plek te bieden. Deze termijn kan 1 keer met 4 weken worden verlengd. Voor de aanmelding is er eerst een rondleiding binnen de school. Scholen moeten ouders vragen of ze hun kind al eerder bij een andere school hebben aangemeld. Dat doen wij dus ook. De schriftelijke aanmelding betekent in de praktijk dat ouders schriftelijk aangeven dat zij hun kind op deze school willen aanmelden. Op ons IKC gebeurt dit via een e-mail of een brief per post sturen.

Samen met u vullen we een korte intake vragenlijst in. Door het invullen van deze lijst informeert u ons over de ontwikkeling van uw kind. Deze informatie is voor de school belangrijk, zodat we kunnen bespreken hoe we gaan samenwerken, welke begeleiding uw kind misschien extra nodig heeft én of wij die als school kunnen bieden. Nadat wij de intake-vragenlijst van u ontvangen hebben, wordt u uitgenodigd voor een gesprek op school. Het aanmeldingsformulier, de intake, eventueel aangevuld met informatie van een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal, zijn een belangrijke basis voor het IKC om vast te stellen of uw kind extra ondersteuning nodig heeft.

Bij aanmelding stelt het IKC zich de volgende vragen:
a. wat is nodig om het kind op het IKC te laten functioneren?
b. welke mogelijkheden ziet het IKC?
c. is het IKC in staat de begeleiding te bieden?

Voordat het IKC overgaat tot de toelating van het kind met een ondersteuningsbehoefte, dient een zorgvuldige afweging plaats te vinden tussen wat het kind nodig heeft en wat het IKC kan bieden.

Een plaatsing in het regulier basisonderwijs moet het kind optimale ontwikkelingskansen bieden. Hoewel ons IKC het als haar taak ziet in voldoende mate af te stemmen op de onderwijsbehoeften, kan de ontwikkeling van sommige kinderen beter begeleid worden door een speciale school voor basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs.
Om tot een zorgvuldige afweging te komen is overleg met het Samenwerkingsverband “Onderwijs dat Past” mogelijk.